BMW e90 import

Import af BMW 325i e90 fra 07/2005

Formålet med denne side er at fortælle min historie om import af bil fra udlandet, så danskere der er i tvivl om fordele og ulemper ved import, forhåbentlig kan blive lidt klogere. Siden er skrevet i prosa, sådan som jeg oplevede importeventyret.

Siden er ikke tænkt som en guide til at importere bil, for deri er der mange faldgruber. Derfor allierede jeg mig med Importbiler.dk, der har mange års erfaring i den slags ting.

Indhold på denne side:

Konceptet

Der er to koncepter hos Importbiler.dk:

  1. Find en bil – lad Importbiler.dk importere og indregistrere den – se den og køb den – få forhandlergaranti
  2. Find en bil – tag med Importbiler.dk ned og se den som konsulent – køb den og lad Importbiler.dk hjælpe dig med import, værdifastsættelse og registrering

Hvori er den store forskel? I koncept 1 stiller Importbiler.dk garanti, og bilen skal ind igennem forretningen. Dvs. dansk moms og avance kommer oveni. Du er til gengæld sikker på hvad du kommer til at betale for bilen. Det er den “sikre” model.

I koncept 2 er det dig selv der betaler alt. Importbiler.dk er blot med som konsulent, og skal derfor have et honorar. Det er dig der kommer til at “hænge” på bilen, hvis noget går galt. Derfor er koncept 2 billigst, men der er jo også forbundet en større risiko herved.

 

Beslutningen

Jeg valgte koncept 2 af flere grunde: Jeg ville alligevel se bilen inden den kom hjem, og jeg ville gerne spare penge på den urimeligt høje danske registreringsafgift.

Så skulle vi bare finde en interessant bil. Hans Jørgen fra Importbiler.dk kom med nogle forslag til både konkrete biler og sites. Af sites kan nævnes Mobile.de, autoscout24 og hammer-gruppe.de (BMW). Derudover har Importbiler.dk nogle personer i Tyskland til at opspore biler ud fra de kriterier du har valgt.

Men det var faktisk mig selv der fandt denne annonce, som vi reagerede på (flere billeder af bilen kan ses her). Det var en privat mand der solgte, og Hans Jørgen tog kontakt til ham. Sælger lød til at være meget patentlig og påpasselig, så vi havde det begge godt med at købe denne bil. Der blev lavet en købsaftale, hvori det fremgik at aftalen kan ophæves, hvis der er opdages fejl eller skader som ikke er oplyst.

Sælger oplyste at bilen havde fået en skade af kosmetisk art, men at den nu er udbedret hos BMW Dortmund. Den var sket ved at han var kørt ud af sin garage inden at porten var kommet helt op. Bagsmækken og højre bagskærm var derfor omlakeret.

 

Forberedelse til rejsen

Derefter bestilte Hans Jørgen flybiletter til os, så vi et par dage senere kunne tage ned og se på den. Jeg skulle i mellemtiden sørge for at hæve Euro i kontanter. Årsagen til at det skal være kontanter, er for det første at det er nemmere at forhandle med kontanter. Dernæst vil det tage lang tid at overføre penge fra et dansk pengeinstititut til et andet – også selv om det er ekspresoverførsel. Heller ikke banknoteret check er særlig praktisk. Det er ikke sikkert at sælger umiddelbart accepterer en check. 

Hans Jørgen var også behjælpelig i denne henseende, idet han altid har et større kontantbeløb liggende hos Forex i Odense Banegårdscenter (vi er begge fra Odense). Desuden har han opnået en god kurs hos Forex. Den bedre kurs betød faktisk at jeg kunne få kr. 884,00 mere end i Danske Bank med dagskurs.

Jeg skulle også sørge for at få forsikringspapirer til hjemrejsen, og til når den var indregistreret i Danmark. Det viste sig dog at være et større problem, for her var FDM Forsikring temmelig tunge at danse med. De ville nemlig ikke forsikre bilen før der var et dansk registreringsnummer. Normalt kan man forsikre alle objekter der er unikt identificerbare. Heldigvis skulle det senere vise sig ikke at blive et problem.

Vi havde aftalt at møde sælger ved banegården i Dortmund, og så tage sammen til den lokale BMW forhandler. Bilen var nemlig stadig finansieret, og for at få af  fahrzeugbrief med, skal restgælden indfries. Har men det originale fahrzeugbrief, er man sikker på at der ikke er pant i bilen.

 

Købet

Som aftalt, befandt køber sig på banegården i Dortmund. Allerede på P-pladsen gennemgik vi bilen for skader og andre synlige tegn på udbedringer. Inden vi mødtes havde sælger fortalt at han var bakket ud af garagen inden døren var lukket helt op, og derved skadede han bagsmæk og højre bagskærm. Dette blev udbedret hos BMW i Dortmund. Der var da heller ikke noget at se overhovedet.

Alt i alt bekræftede sælger den forudanelse vi havde fået af ham gennem telefonsamtaler; at han var en patentlig mand i midt-fyrrene. Overalt bar den 3 år gamle bil ikke præg af alderen. Det eneste vi kunne finde, var en rids i frontspoileren, og to stenslag på kølerhjælmen. Også indvendigt var bilen som ny – ikke en rids. Og så duftede den ny stadigvæk.

Vi var enige om at det alt i alt ville være et rigtig godt køb, så vi kørte derfor sammen hen til BMW Dortmund, for at få betalt restgælden ud. At vi gjorde det var en rigtig positiv oplevelse:

For det første Har BMW Dortmund et dejligt miljø, Det er et meget stort, flot og åbent salgslokale. Vi sad ligesom ved en bardesk, og fik kaffe og brød. Her sad vi så og udfyldte købsaftalen stille og fredeligt. Vi fik påført at bilen havde været skadet, for det er en vigtig oplysning når bilen skal toldsynes. Det kan nemlig være en medvirkende årsag til at bilen vurderes i dårligere stand, og dermed får en lavere værdifastsættelse.

For det andet var der jo nu mulighed for at kontrollere om bilen havde haft flere reparationer end ejeren havde lyst til at fortælle om; det ville jo ikke være rart at komme afsted med en “mandagsbil”. Eftersom det var privatkøb, havde BMW forretningen jo ingenting at skjule.

For det tredje indeholder BMW Dortmund også finansieringsselskabet. Derfor kunne vi under samme tag gå hen og betale bilen ud. Igen en fredelig atmosfære, hvor alle er kompetente. Vi fik Fahrzeugbrief, og vi var klar til at tage hjem. Og dog:

Kontoret for afmeldiing af nummerplader var lige ved at lukke – vi kunne ikke nå det. Hvad så? Skulle vi vente til næste dag? Tanken var næsten ikke til at bære! Hans Jørgen fik dog overtalt sælger til at vi måtte køre på hans nummerplader til Danmark. Han var naturligvis bekymret for hvad der ville ske, hvis vi kørte galt, når bilen stadig var forsikret i hans navn. Desuden kunne han jo med rette betvivle om vi afmeldte bilen i Danmark. Men vi skrev i købskontrakten, at vi ville gøre det senest næste dag kl. 12:00. Vi skrev vores pasnumre ned i kontrakten, så han kunne finde frem til os i fald af kontraktbrud. Sælgeren hos BMW Dortmund bekræftede at den fremgangsmåde var gangbar, og derfor kunne vi endelig vende næsen hjemad.

 

Hjemturen

Vi satte sælger af på hans bopæl, og fortsatte herefter mod Danmark – 650 km hvor vi kunne afprøve bilen i dens rette element: Autobahn.

Under hjemturen sagde vi flere gange til hinanden at bilen trillede utrolig godt. Det er svært at forklare, men følelsen af runde hjul og dæk var bare så enestående, at vi bemærkede det, selv om vi begge er vant til at køre i biler der kører godt, og går op i det.

Vi kom hjem ved 21:30 tiden. Jeg fik lov til at køre hjem og vise familien bilen. Det var jeg naturligvis spændt på, eftersom det jo i sagens natur er en ret stor investering. Bilen blev heldigvis godkendt.

 

Registrering i Danmark

Puha, nu oprandt det mest “spændende” ved hele affæren. VURDERINGEN! Hele eventyret kunne briste eller bære her! Hvor højt ville billen blive værdifastsat? Ville den blive værdisat så højt at jeg ikke havde råd til at beholde den eller….?

Næste dag havde vi aftalt at mødes på Importbiler.dk‘s kontor i Odense. Vi skulle nu have synet og vurderet bilen. Importbiler.dk har bekvemt nok lejet en af synshallens garager, og kender derfor “gutterne” der syner de biler han importerer. Derfor er stemningen let og uformel – ja, nærmest kammeratlig. “Heldigvis” havde bilen haft en skade der kunne bringe den samlede vurdering ned i “middel stand”. Dette betyder en del i SKAT‘s samlede vurdering af bilen.

Derefter kørte vi sammen på SKAT‘s nummerpladekontor, for at få værdifastsættelsen. Hans Jørgen havde i forvejen en klar mening om hvor højt vi kunne acceptere vurderingen. Jeg må sige at jeg under hele forløbet har været skeptisk over for den vurdering som Importbiler.dk har antaget. Jeg har hele tiden forventet 20-30.000 kr. mere end han vurderede.

Da vi kom derop, gik Hans Jørgen lige ind og hilste på personalet, som lod til at kende ham særdeles godt. Nå, men det gik hverken værre eller bedre end at vi kom til at vente på vognkortet indtil nummerplade kontoret lukkede. Et vognkort er en liste over det udstyr der findes i den specifikke bil. Det ligger i en database hos BMW i Tyskland. Nogle gange kræver SKAT et vognkort, hvis bilen er veludstyret – og det er denne her. Desværre betød det også at Importbiler.dk ikke kunne være tilstede næste dag, da han skulle rejse med en anden kunde.

Nu har jeg flere gange været hos BMW Bauer i Flensborg til service eftersyn med min “gamle” BMW, da de både er mere kompetente end BMW (i skrivende stund Stefan Kaas) i Odense, men også billigere. Derfor tænkte at jeg kunne ringe til dem for at få et vognkort. Ganske rigtigt. Fra telefonsamtalen startede til jeg havde et vognkort i min e-mail gik der ikke engang 5 minutter. Havde jeg dog bare forsøgt dette noget før!!!!!!!!!

Nå, men Hans Jørgen og jeg aftalte at jeg mødte op på nummerpladekontoret når de åbnede næste formiddag, Han skulle flyve 11:30, så vi kunne være i telefonisk kontakt indtil da. Hende der havde ekspederet os dagen i forvejen opsøgte jeg, og hun oplyste at de havde fået vognkortet, og at hun var i gang med at beregne værdifastsættelsen af bilen – DOHHH, hvor nervepirrende spændende!

“Har bilen fået 5 stjerner i Euro NCAP?” spurgte hun mig mens jeg talte med Hans Jørgen. “Øhhh”, svarede jeg, “det må du vidst hellere tale med Hans Jørgen om” og stak hende mobiltelefonen. Hans Jørgen svarede noget i retning af at “det må sådan en ny bil da have fået” – vel vidende at den 5. stjerne i Euro NCAP testen giver et større fradrag, lige som selehuskere og airbags og andet sikkerhedsudstyr gør. Nå, men den 5. stjerne blev hermed registreret på BMW e90 for første gang, tror jeg, og hun gik ind og beregnede videre.

20 minutter senere kaldte hun mig ind, for at fortælle hvad hun havde lagt til grund for afgiften. Nå, nu gjaldt det om at være cool. Hans Jørgen og jeg havde på forhånd aftalt hvad der var det maksimale der burde betales i afgift. Hvis ikke at afgiften lå under det beløb, ville Hans Jørgen diskutere det med hende, og det vidste hun. Hun viste mig to A4 papirer hvorpå udregningerne stod, og inden hun fortalte hvad afgiften skulle være, forklarede hun hvordan hun var nået frem til beløbet. Jeg var bare mere interesseret i at se det samlede beløb med det samme, så mine øjne skøjtede hen over papirerne for at finde det største beløb. Jeg nåede det ikke, for det hele flød sammen. Endelig nåede vi frem til det: Beløbet var kr. 8.000 mindre end Hans Jørgen havde sat som maksimum, og 40.000 mindre end jeg havde turdet forvente. Det var svært at holde masken, men jeg tror det lykkedes.

Jeg gik ind i kontoret ved siden af for at betale afgiften og få nummerpladerne udleveret. Det er det største beløb jeg nogen sinde har betalt på Dankort, men på en eller anden mærkelig måde også et af de beløb jeg har haft det bedst med at betale. Damen kom med nummerpladerne, og jeg spurgte om jeg ikke kunne få lov at få lov at vælge blandt de næste 10. Men her var der virkelig tale om en skrankepave, for “det måtte man jo ikke”. Nå, men jeg kunne vel også lære at huske det nye nummer på et eller andet tidspunkt 🙂

Da jeg kom ned med nummerpladerne måtte jeg fortælle Hans Jørgen den gode nyhed inden take-off. Vi blev enige om at fejre det med en god øl på hans kontor nogle dage senere.

 

Hvad er der så sparet?

I dette bilag har jeg forsøgt at anskueliggøre hvad den importerede bils fabriksmonterede ekstraudstyr ville koste i Danmark. Det er ikke helt ligetil, som beskrevet, men samlet set ville bilen i 2005 have kostet omkring 900.000. Det passer nok også meget godt med at den i 2005 kostede €48.000 (kr. 362.000) i Tyskland.

Da den blev importeret i 2008, var prisen på en let udstyret model i Danmark ca. kr. 500.000. Jeg fandt en bil der havde næsten ligeså meget udstyr til kr. 580.000. Den samlede pris jeg har givet inklusive rejseomkostninger, salær til Importbiler.dk, registreringsomkostninger mm. beløber sig til ca. kr. 480.000. Så lige gyldig hvordan man vender og drejer det, har jeg fået noget ud af det – både en billigere bil end en tilsvarende gennemsnitsbil og tilmed en bedre udstyret.

 

Konklusion

Jeg har kun positivt at sige om hele forløbet, og kan kun anbefale andre at bruge Importbiler.dk til at skaffe drømmebilen. Og som en bonus kan du med stor sandsynlighed spare penge og/eller få meget mere udstyr end du finder i biler i Danmark. For mit vedkommende fik jeg både meget mere udstyr og sparede så meget at jeg kunne køre uden afskrivning i et år.