BMW e90 LED angel eyes

Kørelys med lysdioder

Indhold:

Formål

Når xenonlyset er tændt, er der en masse mekanik der også er aktiv. Det drejer sig om niveauregulering og kurvelys. Hvis det går i stykker, er det en bekostelig affære. Desuden er xenonpærer heller ikke billige. Derfor var der meget der talte for at spare på nærlyset. Tanken var så at benytte coronaringene (også kaldet angel eyes) som kørelys  – ligesom de lidt nyere BMW’er på billedet herunder. Desuden ville det se bedre ud. Men da disse coronaringe kun er beregnet til parkeringslys, ville de ikke lyse kraftigt nok til at blive brugt som kørelys. Derfor måtte der en kraftigere lyskilde til.

Desuden ville det se flottere ud, hvis coronaringene havde samme farvetemperatur som xenonlyset.

Forbillede

Udfordringerne

  • En kraftigere halogenpære ville smelte lygtehuset (det er der nogle der har prøvet)
  • Mange typer af LED ville enten smelte lygtehuset eller få instrumentbordet til at fortælle at der er en defekt pære (mange “kineser produkter” solgt på ebay)
  • Jeg ville helst have at lygteautomatikken kunne bevares. Det optimale var at coronaringene kunne tænde når bilen startes, og nærlyset når det blev mørkt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Før
IMAG0093mod
Efter (Walther Elektronik). For sammenligningens skyld er tågelyset tændt. Ellers plejer jeg ikke at have det tændt.

Valg af produkt

Der var mange udbydere, men som beskrevet ovenfor, gjaldt det om at finde et stabilt produkt – et produkt der ikke ville udvikle så meget varme, at det ville smelte lygtehuset, eller give alarm om defekte pærer.

Med i overvejelserne var LUX 5.0, Predator Ice og Walter Elektronik Corona-Power-LED Generation III. Jeg havde læst en del om emnet på internettet, og Spasslex fra Walter Elektronik havde deltaget i flere debatfora, hvor han forelagde sine resultater. Han virkede seriøs og kompetent. Desværre solgte de ikke længere et modul der overflødiggjorde det manuelt at skulle vælge lyskilde, og manuelt slukke igen. De havde tidligere haft et DRL (Daytime Running Lights) modul, men det var dyrt og efterspørgslen ringe.

Jeg ledte længe på internettet i håb om at man kunne programmere sig til det jeg ønskede at opnå, men det var der ingen der havde forsøgt. Der var én der havde fået fat i det amerikanske setup, hvor man bruger fjernlyset som kørelys. Men her var det også uden brug af coronaringene.

Til LUX 5.0 kan man få et ledningssæt, der giver DRL funktion, og dette ledningssæt kan sandsynligvis også bruges til andre sæt. Men ellers havde jeg bare forestillet mig at bruge den “fuskermetode” der er beskrevet her. Der tager man spænding fra en ledning i ECU som der kun er spænding på, når der er tænding på. Denne ledning skal forsyne coronaringene med spænding når bilen startes. Man erstatter så den oprindelige pære med en modstand, som skal narre bilens overvågning af defekte pærer til at tro at pæren er OK.

Monteringen

Jeg har undersøgt hvordan man lettest skifter lyskilden. Det er ved at afmontere forhjulet og den forreste del af inderskærmen. Så er det relativt let at komme til coronaringenes lygtehus. Se herunder:

DRL.sh1 Lys montage Lys montage acryl IMAG0089

Desværre viser det sig, at de nye moduler flimrer når motoren er tændt i tomgang. Efter en henvendelse til Walter Elektronik, fortæller de at det er et kendt problem for biler der har fået opdateret lysstyringen. Opdateringen gør, at man sparer 25% strøm. Man gør rent praktisk det at man pulserer spændingen – 3ms tændt og 1ms slukket. Dette bevirker desværre bare at modulerne ikke får den fornødne spænding, og derfor forsøger at kompensere. Men Walter Elektronik vil sende nogle “moduler” der kan kompensere for det – uden beregning.

Det viser sig blot at være nogle kondensatorer. De ses herunder. Men de viser sig at afhjælpe problemet.

IMAG0137

Dét kondensatoren gør, er at den udglatter spændingen, så den ikke når 0V. Se principtegningen herunder.

DRL.sh1  DRL.sh2

Konklusion

Selve monteringen kan foretages af enhver der véd hvordan man håndterer en skruetrækker. Men lysstyrken i coronaringene er ikke kraftigt nok som kørelys. De er langt fra så kraftige som de nyere BMW modellers coronaringe, eller som de nye Audiers LED lys. Herunder ses et par billeder taget en regnvejrs sommerdag ved 16-tiden og derefter nogle i modlys en sommerdag ved 19-tiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Epilog

Problem med LED-modulerne

IMAG0290
Herover: Højre side defekt. Sammenlignet med original lyskilden i bilens venstre side, kan man se at de lyser lige kraftigt. Det var ikke meningen. Kølepladen sad næsten ikke fast på modulet længere.
IMAGE_082
Herover: Det nye modul i bilens højre side. Original lyskilde i venstre.
IMAGE_084
Herover: Det nye modul i højre side. Original lyskilde i bilens venstre. Nu med tågelys tændt. Pærerne i tågelygterne har jeg skiftet til MTEC HID Super White. De har bare fungeret godt, og længe. Jeg bruger dem hver dag, eftersom corona ringene ikke giver tilstrækkeligt lys til kørelys. Der er tale om H11 55W. De skriver at den lyser som en 100W – og det tror jeg gerne. Farvetemperaturen er 4350K, og passer ret godt til Xenon og LED.
IMAGE_086
Herover: Det nye modul i bilens højre side. Original lyskilde i bilens venstre. Nu med både tågelys og nærlys tændt.

 

Problem med de nye Walter Elektronik Corona Power LED moduler – igen

IMG_0887 (1024x765)
IMG_0888 (1024x765) 2012-09: Det ene modul er gået i stykker igen. Der er en dårlig forbindelse et sted, for når man trykker et bestemt sted virker det. Dårlig kvalitet! Don’t buy Walter Elektronik Corona Power LED! Det er anden gang et modul fra Walter Elektronik fejler. Nu kører jeg igen med originale gule halogenpærer 🙁 Jeg bestiller i stedet MTEC’s LED Angel Eyes v4

2013-02: MTEC modulerne er kommet hjem, og herunder er en lille sammenligning mellem det fungerende Corona-Power-LED “Generation 3” og MTEC v4. Det yder måske ikke Corona-Power-LED retfærdighed hvad angår direkte sammenligning, da generation 5 er kommet på markedet i mellemtiden. Ikke desto mindre er forskellen interessant i forhold til dette projekt.

IMG_1054
Corona-Power-LED “Generation 3” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MTEC v4

 

Video1: Her illustreres forskellen mellem Walter Elektroniks moduler og MTEC’s i direkte sammenligning. Her er det tydeligt at lysstyrken er kraftigere og hvidere i MTEC. Der er kun ét modul der lyser ad gangen.

Video2: Her illustreres skiftevis forskellen mellem Walter Elektroniks moduler og MTEC’s. Der er tale om ét langt videoklip, der er redigeret således at modulerne skiftevis vises kortvarigt 3 gange hver.

Montering af de nye moduler

IMG_MTEC01  IMG_MTEC04 IMG_MTEC02  IMG_MTEC03

Herover vises den originale belysning i corona ringene samtidig med MTEC’s. MTEC er virkelig næsten skræmmende kraftig i forhold til Walter Elektroniks Generation 3. Man spekulerer næsten på om den er FOR kraftig sammen med nærlys. Kan det gå igennem et syn? Det må tiden vise.

IMAG0093 IMG_MTEC04

Direkte sammenligning mellem Walter Elektroniks LED Generation 3 og MTC’s v4. Det kan være svært at sammenligne i kraft af lysforholdene, eksponering mm. men eftersom lysstyrken på tågelysene er ens, giver det nok et meget godt billede at at MTEC på billedet th. lyser kraftigere end Walter Elektroniks tv. I virkeligheden er der slet ingen tvivl om at MTEC er meget kraftigere, og hvidere.

 

 


Fodnoter:

Farvetemperatur: Måles i Kelvin, og er et udtryk for hvilken farve lys har. Herunder ses en test for HID teknologi, hvor man ved forskellige farvetemperaturer har lyst mod en hvid garageport. Xenon ligger i området 6000-6500K, og halogen ca. 3200K

Kelvin

Lygteautomatik: Der er mange forskellige indstillinger for lyset i bilen

– Hvis man vælger ‘kørelys’, tænder nærlyset (xenon) sammen med coronaringene hver gang bilen stares.

– Hvis man ikke har valgt ‘kørelys’, kan man vælge at nærlyset (sammen med coronaringene) skal tænde når det omgivende lys bliver svagt – f.eks. i skumringen.

Værd at vide om reglerne for kørelys: Opfylder den beskrevne ombygning lovens krav til kørelys? Loven siger i uddrag at

Kørelyslygte skal:

  • være anbragt mindst 250 mm og højst 1500 mm over vejbanen.
  • have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd. Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har et effektforbrug på mellem 15 W og 21 W og er anbragt foran en parabol.
  • have en lysende flade på mindst 40 cm².

Hvad kan være kørelys? Loven siger i uddrag at:

(2) Som kørelys kan anvendes

  1. a) nærlyslygter, b) tågeforlygter, c) kørelyslygter eller d) nærlyslygter med reduceret spænding.

(3) Anvendes

  1. a) nærlyslygter eller b) tågeforlygter som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig. c) kørelyslygter eller d) nærlyslygter med reduceret spænding som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.